Als je dit leest is de kans groot dat je je
boterham verdient met het slijten van een product of dienst. Het globale idee
bestaat dat je consumenten daar zo weinig mogelijk geld voor moet vragen. Goedkoper
aanbieden is niet per se de beste tactiek, maar het lijkt intuïtief redelijk
voor de hand te liggen. Mensen geven nou eenmaal het liefst zo weinig mogelijk geld uit. Als jij teveel vraagt lopen ze door en zoeken ze een goedkoper alternatief
bij de concurrent. Right? Hou vast.
Het probleem is dat dit – zoals met alles wat
je merk doet – een zekere boodschap bij je klanten achter laat. En hoewel je
met bodemprijzen kortstondig iemands aandacht vangt, veel meer dan dat vang je
er doorgaans niet mee. Mits je Lidl, Ryanair of Tele2 heet natuurlijk, maar daarover
een andere keer meer.
Ik durf te wedden dat als je even al je
aankopen beschouwt, de beste dingen die je ooit kocht:
1. kostten een beetje meer, en
2. waren de investering dubbel en dwars waard.
Het zijn de aankopen waarover je
opschept bij je vrienden en die je hen actief aanbeveelt.
Dit aanbevelen is precies wat gebeurt als je
een merk bouwt rondom een beleving in plaats van rondom een prijskaartje. Vraag
je iets meer, dan creëer je ruimte voor toegevoegde waarde, innovatie of betere
service. Dit soort marketingkeuzes klinken eigenlijk best eenvoudig, maar
tegelijkertijd maken ze de race naar de bodem erg lastig.
Mocht je in de verleiding komen een competetievere prijs te vragen ten koste van een onberispelijke klantervaring, denk dan eens aan de beroemde quote van David Ogilvy:
Mocht je in de verleiding komen een competetievere prijs te vragen ten koste van een onberispelijke klantervaring, denk dan eens aan de beroemde quote van David Ogilvy:
“Any damn fool can put on a deal, but it takes
genius, faith and perseverance to create a brand.”
Er zal altijd iemand zijn die onder jouw
prijzen duikt. Maar er zal nooit iemand zijn die je klanten de ervaring biedt
zoals jij dat kan met jouw merk. Want van één ding mag je
zeker zijn: als je in je business zit om verwachtingen te overtreffen, dan heb
je altijd klanten.
Fotocredits: flickr.com
Fotocredits: flickr.com
Reacties