“Content isn’t king, conversation is king. Content is just something to talk about” - Cory Doctorow
Conversatie is een manier om je publiek te boeien en te activeren. Of je nou een emailnieuwsbrief verstuurt, op social media zit of klanten ontvangt, met een goed gesprek voelen we ons verbonden met elkaar en leiden ze – hopelijk voor jou of je merk – tot conversie.
Helaas zien we vaker en vaker dat merken of organisaties een
online gesprek beginnen zonder dat ze iets te zeggen hebben. De aandacht van je
publiek is waardevol en in veel gevallen hebben je toeschouwers je toestemming gegeven te
praten. Verkloot het niet.
In iedere vorm van communicatie – online en
offline – is het cruciaal dat je met overtuiging weet wat je moet zeggen, hoe
je het moet zeggen en tegen wie je het moet zeggen. Beschouw het als een voorrecht dat mensen je in hun leven dulden, want zij snappen ook wel dat jij er bent om je spullen te slijten. Herinner mensen eraan waarom ze op je nieuwsbrief geabonneerd zijn, waarom ze je geliket hebben,
of waarom ze je video bekijken. Vereer het moment dat ze voor de eerste keer
de waarde van je bestaan hebben ervaren. Dat ze je voor het eerst aandacht
gaven. Het is je verantwoordelijkheid.
De hoeveelheid Facebook likes is in feite een nutteloze maateenheid. Hetzelfde geldt voor de hoeveelheid eyeballs op je stomme Youtube-filmpje. Wat van belang is, is ‘hoeveel mensen willen morgen nog iets van me horen’? En heb je even niets zinvols te zeggen: just shut the f*ck up. Het is okee.
Reacties