Ieder identity-vraagstuk begint zo’n beetje
met de zoektocht naar kernwaarden. We hebben daar slimme maniertjes
voor. Eenvoudige, compacte methodieken waarbij we samen met de klant op zoek gaan naar woorden die de klantorganisatie of het merk zo goed mogelijk
beschrijven. Maar er is één woord dat altijd op de shortlist verschijnt:
‘Passie’.
Waarschijnlijk met een goede reden. Het is
best een sterk woord. In de meeste gevallen beschrijft het daadwerkelijk onze
klanten. Ze zijn gepassioneerd genoeg om naar VIS te komen, gepassioneerd
genoeg om in hun merk te investeren en ze waren in ieder geval ooit
gepassioneerd genoeg om een bedrijf te starten.
Gepassioneerd was ik ooit ook. En ook al geef
ik misschien de indruk dat ik dat nog steeds ben, ik zal hier en nu bekennen:
ik ben het niet. Ik hou het bij 90 procent van de tijd. Misschien 85. Ik bedoel
80. Ik ben de fanatieke sporter die vanavond vergat naar de sportschool te
gaan, maar toen ik erachter kwam dat ik het vergeten was, nog steeds
niet ging. Ik ben de geheelonthouder die net nog een borrel dronk. Of drie.
Om de haverklap slingeren positiviteitsgoeroes
“volg je passie!” naar je hoofd, maar waar ik passie voor voel verandert om de vijf
minuten. Ik word horendol als ik altijd mijn passies zou moeten volgen.
Het echte probleem met passie is niet dat het
een zwak woord is of dat het niets waardevols communiceert. Het probleem met
passie is dat het helemaal niet zo’n statement zou hoeven zijn. Passie is de liefde
die je voelt voor hetgeen je doet. Passie betekent dat je je ding doet met goed
ontwikkeld enthousiasme. Dat betekent helaas nog niet dat je ergens goed
in bent. Of ooit zult zijn. Je kunt ergens gepassioneerd over zijn, maar dat
betekent nog niet dat het goed voor jou is. Of voor anderen. Normaal gesproken
zorgt passie an sich dan ook niet voor brood op de plank.
Passie heeft in communicatie zo’n beetje
dezelfde status als ‘uniek’, ook al zo’n non-descriptor. Een overgebruikt
containerbegrip dat z’n glans heeft verloren. Uiteindelijk zouden ondernemers,
leiders en bedrijfseigenaren sowieso gepassioneerd moeten zijn. De meesten zijn
dat gelukkig ook. Maar als iedereen het is is het geen onderscheidende
eigenschap meer.
Demonstreer je passie in ieder aspect van je
werk. Als je dat goed doet dan is het niet nodig er een statement van te maken. En voor de rest: reserveer wat passie voor
in de slaapkamer, want daar hoort het pas écht thuis.
Reacties