Doorgaan naar hoofdcontent

Geen inspiratie? 19 manieren om je creatieve zelfvertrouwen terug te krijgen

Laten we eerlijk zijn, we raken allemaal wel eens creatief uitgeput. Of je nou schrijver, ontwerper of conceptontwikkelaar bent, inspiratie komt niet continu aanwaaien. Maar het mooie van inspiratie is dat het overal is te vinden. Meestal op de plaatsen waar je het niet verwacht.

Speciaal voor jou zijn hier een aantal eenvoudige manieren om inspratie op te doen of weer terug te krijgen.

1. Praat met vreemden
We raken zo verstrikt in ons eigen handelen dat we denken dat we de enige persoon zijn met een verhaal. Start eens een gesprek met de dame naast je in de trein, schud de hand van de man achter de bar of maak een praatje met die gast die je tegenkomt wanneer je de hond uitlaat. Grote kans dat ook zij een verhaal hebben.

2. Koop een magazine of boek dat je normaal niet leest
Hou je van boeken over marketing? Lees dan eens fictie. Wissel van genre en de ideeën zullen rijkelijk vloeien.

3. Ga naar een seminar
Waar je je ook voor interesseert, er zijn vast conferenties en seminars over. Luister naar de verhalen van sprekers die succesvol zijn in wat jij doet.

4. Bezoek een andere stad

De wereld is zoveel groter dan wat jij hebt gezien. Een nieuwe stad is je wake-up call dat andere mensen, culturen en ideeën onze maatschappij definitie geven.

5. Breng een uur in stilte door
Het is lastig inspiratie te vinden als er altijd iets of iemand je aandacht vraagt. Besteed eens een uur aan jezelf en aan je gedachten. Kom terug met een leeg hoofd dat zich kan vullen met nieuwe ideeën.

6. Lees biografieën van mensen die je bewondert

Deze mensen hadden of hebben dezelfde hoeveelheid tijd als jij. Ze bezitten ook geen superpowers maar zijn simpelweg vastbesloten om het meeste uit hun tijd te halen. Waar wacht je nog op?

7. Bekijk een documentaire
Dit is het echte leven.

8. Beweeg
Zodra je uitgeput raakt ontmoet je de grenzen van je kunnen en ben je bereid om een ander perspectief te accepteren. Ga sporten en zet je creativiteit weer aan.

9. Schrijf je dromen op 
Wat zou je doen als je de tijd en de middelen had? Wat zou je doen als er geen beperkingen zijn?

10. Wees optimistisch 
Negativiteit verkloot je potentieel. 

11. Schrijf alles op 
Je staat versteld van hoe snel je geest je vertelt waarom je iets niet kunt. Wanneer dat gebeurt, laat het toe en schrijf het toch gewoon maar eens op.

12. Sta vroeg op
Er is iets moois aan vroeg beginnen terwijl iedereen nog ligt te slapen. Ik garandeer je dat je beste uren de uren zijn voordat de zon opkomt.

13. Doe iets aardigs voor iemand
Onderzoekers aan de Yorkse universiteit in Engeland hebben ontdekt dat mensen die een hele week lang iedere dag iets aardigs doen voor een ander, zich gelukkiger en zelfverzekerder gaan voelen. Ook na die ene week waren de voordelen nog een half jaar voelbaar. Serieus. 

14. Neem foto’s
Je hoeft geen pro te zijn, maar door via een lens naar de wereld te kijken helpt het je perspectief op dagelijkse dingen te veranderen.

15. Kijk naar het verleden

Wat inspireerde je vroeger? Wat deed je waar je gek op was? Wat is het beste wat je ooit hebt bedacht? Wees bij vooruit kijken niet bang voor een terugblik naar gebeurtenissen uit het verleden die ervoor hebben gezorgd dat je bent waar je nu bent.

16. Werk samen met anderen
Delen levert gesprekken op. Gesprekken leveren ideeën op.

17. Wees spontaan

Ook al geeft het je een paniekaanval.

18. Lees quotes
Mensen hebben ooit behoorlijk slimme dingen gezegd.

19. Luister naar muziek
Muziek is niet per ongeluk geschreven. De woorden, de melodieën, ze komen allemaal samen in een goed gesmeed verhaal. TV uit, Spotify aan.

Aanvullingen, anyone?

Beeld: Belkin


Een reactie plaatsen

Populaire berichten van deze blog

99designs - kun je wel tellen?

De zelfverklaarde ‘grootste marktplaats voor grafisch ontwerp ter wereld’ 99Designs opende onlangs een Nederlandse site. Persoonlijk ken ik niet veel ondernemers die zich aan deze vorm van crowdsourcing wagen om zich een huisstijl aan te laten meten. Gelukkig maar, want de rekensom klopt gewoon niet. Kijken we naar de getallen dan slaat het crowdsourcen van designs nergens op. Kom ik zo op terug.
Het idee van diensten zoals 99Designs is dat je geen ontwerper inhuurt maar een ontwerpwedstrijd uitschrijft. Vervolgens ontvang je tientallen of honderden designs, je pikt de beste eruit en je betaalt de ‘winnende’ ontwerper. Zo’n 99Designs faciliteert deze wedstrijdjes via web-based platforms. Een verleidelijk concept in vele opzichten, waaronder de misvatting dat meer keuze ook meer waarde betekent en dat het vaag doet denken aan het soort sociale revolutie waar de populaire tech- en mediablogs over hypen.
Reken even mee In de designcommunity wordt gesproken over hoe slecht speculatief werk i…

De smaak van meer

Woon je in Eindhoven, dan ken je waarschijnlijk Happy Italy. Het Italian fast food concept op ruim opgezette locaties, hippe inrichting en ongelofelijk middelmatig eten. Maar ze serveren er enorme porties. Bemachtig een tafel, bestel een maaltijd en je neemt voor minimaal nog een dag aan extra eten mee naar huis in een heuse Happy Bag.

Mede door die grote porties (mensen beseffen niet hoe weinig het kost een pizza of pasta in elkaar te zetten) heeft iedereen het over Happy Italy. Bijna dagelijks tref je er rijen wachtende mensen aan. Je maakt niet vaak mee dat er rond etenstijd géén rij tot buiten staat.

Happy Italy is slim. Happy Italy laat mensen praten over gigantische Italiaanse maaltijden voor weinig geld. Daarna doen de rijen het meeste werk. Iedereen die voorbij loopt (want A-locatie) en de lange rij ziet gaat ervan uit dat al die mensen er staan met een goede reden. Het zal het wel waard zijn. Het móet het wel waard zijn.

Dit is terug te brengen naar een instinctief mechan…

Van die leuke blokjes die je kunt scannen

QR-codes. Het volgende schattige speeltje van marketeers. Ze duiken ineens overal op. Op brochures, billboards, posters en advertenties. Maar de meeste QR-initiatieven gaan plat op hun bek bij executie. Want naast allerlei technologische uitdagingen en issues over usability verwijzen de meeste QR-codes je naar waardeloze content.

Heb je er ooit eentje gescand met je smartphone om te kijken wat er gebeurt? Als het antwoord nee is dan ga je dat waarschijnlijk ook nooit meer doen. QR-codes zijn op hun retour. De technologie wordt hoogstwaarschijnlijk vervangen door de near-field communication (NFC) chip die standaard in je telefoon zit en die op een veel simpelere manier dezelfde taken afwerkt. In plaats van dat je je telefoon pakt, een app opstart, de camera op een raar en lelijk blokje richt, scant en wacht tot er iets gebeurt, hoef je binnenkort alleen maar je telefoon uit je zak te trekken nabij een afbeelding van een NFC-teken. Of iets dergelijks.

QR-codes zijn een tussenoplossing …